Hong Kong de luxe - tweemaal graag
Dus je zegt, ok doe die Hong Kong city tour maar. Het is januari en de opwinding over je reis naar Australië is groter dan het besef waar je net ja tegen hebt gezegd.
Daar sta je dan 's morgens om half 9 met een sticker op je T-shirt (ze zijn echt gek op herkenningsstickers) in de lobby van het hotel. Eric moet nog even naar de wc. Op dat moment rent een klein vrouwtje naar binnen, drijft binnen 2 seconden de met blauwe stickers gemerkte groep naar buiten en weg zijn ze... en Eric nergens te zien.
Ingrijpen van (weer) de conciërge bracht ons toch nog naar de bus, waar Roger al op ons zat te wachten. Twintig jaar in het vak, dat werd meteen duidelijk door de waterval aan one liners en uitgekauwde grapjes die hij vanaf de eerste minuut door de microfoon begon te roepen. Binnen vijf uur wordt je bus in, bus uit gewerkt om zijn provisie op te hogen bij juweliers, markten en boottochtjes. Resultaat, één mooie foto die voor het uitzicht op Hong Kong. Je gunt ze ook een paar Hong Kong dollar en de photoshop brush was vakkundig gebruikt, complimenten!
Wel hebben we ook nog wat geleerd tussendoor:
- In Hong Kong spreken ze Kantonees en geen Mandarijn. Maar het schrift is precies hetzelfde.
- Als je in Hong Kong bent geweest, ben je nog niet in China geweest (ooooh???)
- Appartementen van de sociale woningbouw in Hong Kong zijn soms niet groter dan 60 square feest (kan iemand dat nog even narekenen, maar wij dachten een derde van vierkante meters). De foto's laten een paar van die gebouwen zien.
- 4% van de bevolking heeft een eigen auto, de rest reist voornamelijk met openbaar vervoer.
- Er is maar 2% werkloosheid, maar wij weten waarom.... Structureel leuk aangepakt
- 70% van Honk Kong bestaat uit vegetatie, 30% is bewoond.
- Gezondheidszorg is onbetaalbaar. 60 HKD per dag, maakt niet uit of je ook behandeld wordt. Mocht je het al levend halen, stort je meteen ter aarde als je de rekening ziet.
Wat we zelf hebben geleerd?
- De hygiënemaatregelen zijn echt doorgeslagen. Eigenlijk zien ze hun medemens als een baal lopende bacteriën en virussen. Een enkel niesje lijkt voldoende om in een bak met ontsmettingsmiddel te worden gegooid.
- Echt niets kopen als er geen grote gele sticker met een Q op de ramen staat.
- Hong Kong is het gelukt op iedere mogelijke plek in de stad een shopping mall te bouwen. Van bekende winkels zijn er denk ik zo'n 20-30 filialen in de stad alleen. Loop weer een deur door en je ziet een shopping mall, arcade of iets in die richting.
- Vrouwen dragen tegen de zon een parasolletje, maar het mag ook een oude paraplu zijn.
Nou ja om een lang verhaal niet nog langer te maken; we vonden het erg gaaf om mee te maken, mensen zijn echt verschrikkelijk vriendelijk, gemeend of niet het blijft opvallend. De stad is enorm en je hebt zeker een week nodig om ongeveer alle delen te zien, veel verschil tussen rijk en arm en Chinees en Expats. Controle op de mensen is enorm betuttelend, maar ik denk dat alleen de toeristen dat nog zien.Wij waren in ieder geval wel klaar na twee dagen. Op naar Cairns....
Reacties
Reacties
Echt iets voor mij, zo'n overgeregelde stad....Pffff.
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}