Tour met Tony
Vandaag onze toer met Tony. We wilden naar de Jim Jim falls, maar die is al weken opgedroogd. We zitten hier nou echt aan het einde van het dry season. Je praat hier alleen maar over dry en wet season. Alles is droog. Sinds eind maart heeft het hier niet meer geregend, dat kun je je toch bijna niet voorstellen?! Ze verwachten de regen vroeg gaat vallen dit jaar, maar dat kan ook in december zijn. Eerst komen deonweersstormen en dan pas de Monsoon, vanuit het noorden.
Onze Tony werkt hier 8 maanden per jaar, en is dan vier maanden vrij in the wet season. Het park noemt ie zijn office en hij woont achter de camping met vrouw en zoon die ook tours doet. Ook op de campings is het trouwens vrij verlaten, overal is plek, terwijl het een paar weken geleden nog overvol scheen te zijn. Supermarkten (die hier trouwens niet zijn) lopen over van de kerstspullen, terwijl de thermometer rond de 42 graden stond vandaag. Het is hier af en toe echt omgekeerde wereld.
Maar vandaag, dus veel te horen gekregen. De termietenheuvels bijvoorbeeld die ook op de foto staan. Zonder termieten zou 30% van dit park niet bestaan. Ze zijn een soort essentieel onderdeel (ecological system engineers ) noemen ze ze hier. Bijvoorbeeld 70% van de bomen zijn van binnen uitgehold door termieten. Volledig hol van binnen, gek genoeg leven ze gewoon door. Met een cycloon liggen ze wel om, maar met de gecontroleerde cool fires ruimen ze de oude rotzooi weer op. Vandaag stonden we naast zo'n termietenberg van 6 meter. Als je er een gaatje inmaakt met je vinger, schieten er zo 40 naar buiten en binnen twee uur is het gat gedicht. Ze houden niet van daglicht.
Eric heeft er nog wel een opgegeten trouwens, ik heb er alleen aan gelikt (best lekker hoor)

Verder heeft Tony ons iets proberen te leren over calendar bushes. Allerlei struiken die aan Aboriginals tekens gaven over de tijd van het jaar, bijvoorbeeld dat het koud werd als de vruchten verschenen, dat er krokodilleneieren gezocht konden worden als de zaden zichtbaar werden, dat ze gegeten mochten worden als de kapokvlokken door de lucht vlogen en ga zo maar door. Van die ene boom, maakten ze didgeridoo's (toevallig toch al hol gemaakt door termieten) en met een bepaald vijgenblad konden ze de bast er vanaf schuren, en geloof me daar kan geen Bosch tegenop.
We hebben de achterkant van een groene mier tegen onze tong gehouden, gezien hoe onze Tony met zijn mes een bepaalde giftige pad doorspeerde (ik zweer je geen fijn gezicht). EN... we hebben gezwommen in een plunch pool; Maguk. Eric weet hoe echt doodsbenauwd ik ben voor die krokodillen, maar we hebben het gedaan. Relaxed zwemmen is het niet maar je voelt je toch stoer als je eruit bent. En het was zo mooi daar! Aan het eind een watervalletje, met de nadruk op tje. En onder ons waarschijnlijk een hele wereld waar ik persoonlijk echt niets van hoef te weten.
Dus vandaag in het kort: een dingo gezien, in een meer gezwommen in Kakadu, een termiet geproefd, een Franse geoloog ontmoet die hier twee jaar werkt met zijn Zwitserse vriendinnetje die hier 8 weken rondreist in d'r eentje(samen met ons in de auto). Een heel bijzonder vogeltje gefotografeerd, ontdekt wat een gorge is, en nu aan het wachten tot Eric met de pizza komt. Hij is volgens mij een uur geleden weggegaan..
Net nog even naar Nederland proberen te bellen met onze nieuwe telefoonkaart, geen succes. Morgen weer even proberen. Ik ga de was maar even halen. Moet tenslotte ook gebeuren J
Reacties
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}